Page-turners! Deze 7 boeken mogen niet ontbreken in jouw reiskoffer

Page-turners! Deze 7 boeken mogen niet ontbreken in jouw reiskoffer

Vaste luisteraars van de Business Books Podcast weten dat Thijs Peters (hoofdredacteur Goodhabitz) en ik ons iedere maand suf lezen aan de laatste managementboeken.

In aanloop naar de zomervakantie krijgen we dan ook dikwijls de vraag: welk boek moet ik lezen op vakantie? Daarom zeven topboeken die je gegarandeerd aan het denken zetten. Met als bonus drie podcast tips aan het eind van het artikel.

1 – Futureproof, Kevin Roose

Hoe kan jij jezelf nog onderscheiden in een wereld gemaakt voor robots? Die vraag stelde New York Times-columnist Kevin Roose zich af. Roose geeft in zijn boek niet alleen pakkende voorbeelden uit de wereld van AI en automatisering (zoals de ondernemer die zijn product had gedoopt tot een ‘boomer removal tool’), maar laat tegelijk zien welke kwaliteiten je nodig hebt waardoor je onvervangbaar blijft voor algoritmes (wees verrassend, sociaal en schaars).

Het is duidelijk dat de auteur gewend is voor een breed publiek te schrijven, want het leest als een trein – zelfs wanneer je geen technische voorkennis hebt. Voor wie geen zin of tijd heeft om het boek te lezen, Roose heeft er vanuit zijn huiskamer ook een TEDxTalk over gegeven.

Bestellen bij Managementboek

2 – Amazon Unbound, Brad Stone

Na zijn succesvolle eerste boek – The Everything Store – duikt Bloomberg-journalist Brad Stone nog een keer in de succesformule van Amazon. Het toont het verhaal van een ceo die obsessief bezig is met zijn bedrijf, maar langzaam afstand neemt van de organisatie. Zo typeert het Bezos dat hij jarenlang de personificatie was van een van de kernwaardes van Amazon: frugality (soberheid) en ondanks zijn vermogen nog steeds rondreed in een twintig jaar oude Honda. Een schel contrast met de mega jacht die hij onlangs (bij een Nederlands bedrijf) kocht, grootste feesten met Hollywood-celebrities en natuurlijk zijn recente ruimte-avontuur.

Het boek gaat niet alleen over de persoon Bezos, het beschrijft ook de belangrijkste ontwikkelingen van het bedrijf Amazon: het mislukte avontuur in China, de perikelen rondom de zoektocht naar een tweede hoofdkantoor, de overname van Whole Foods, de uitdagingen rondom Amazon Alexa tot aan AWS en de datahonger van het bedrijf.

Nu kan het bovenstaande lijken of Stone heeft geprobeerd om de techgigant bij de stoelpoten af te zagen. Dat is niet het geval. Het toont een gebalanceerd beeld van de successen én groeipijnen. Sterke research en uitmuntend geschreven.

Bestellen bij Managementboek (Nederlands)

Bestellen bij Managementboek (Engels)

3 – Think Again, Adam Grant

Hoewel in Nederland nog betrekkelijk onbekend, is organisatiepsycholoog Adam Grant een van de grootste managementdenkers van dit moment. Docent aan de prestigieuze Wharton universiteit in Pennsylvania en auteur van eerdere internationale bestsellers als Originals en Option B. 

In dit nieuwe boek doet hij een moreel appel aan ons allen: blijf niet vastklampen aan oude denkbeelden. Het is absurd, zo schrijft hij, dat we om de zoveel jaar ons interieur vernieuwen, onze garderobe vervangen, maar dat we het heel moeilijk vinden om bestaande aannames los te laten. ‘We lachen iemand uit wanneer hij of zij nog Windows 95 gebruikt, maar wanneer iemand ideeën uit 1995 aanhangt is dat over het algemeen geaccepteerd.’ 

Dunning-Kruger, Daniel Kahneman, Blackberry, Amy Edmundson, Icesave, de Gebroeders Wright, Ray Dalio en de kikker-in-heet-water komt voorbij. Een heerlijk boek voor mensen die zich graag laten onderwijzen door professoren met humor en een tikkie zelfspot. 

Bestellen bij Managementboek

4 – Empire of Pain, Patrick Radden Keefe

Hoewel we er in Nederland niet veel van merken, is er in Amerika een ware opioïden-crisis gaande. Miljoenen mensen zijn verslaafd aan de pijnstiller OxyContin en fabrikant Purdue Pharma moest onlangs voor 12 miljard dollar schikken. Achter Purdue Pharma gaat de puissant rijke familie Sackler schuil. Schrijver en onderzoeksjournalist Patrick Radden Keefe dook in het leven van de Sacklers en schreef waar de wortels liggen van hun zoektocht naar de ultieme pijnstiller. Een must-read voor liefhebbers van historische context en biografieën, maar bovenal een must-read voor marketeers. Pater familias Arthur Sackler heeft namelijk het vermarkten van medicijnen al midden vorige eeuw tot een kunst verheven.

Bestellen bij Bol.com

5 – How to avoid a climate disaster, Bill Gates

Als er maar één boek is dat je dit jaar kunt lezen, laat het dan het nieuwste werk van Bill Gates zijn. Hij toont niet alleen aan hoe urgent het klimaatprobleem is, hij maakt inzichtelijk welke sectoren hier het meest aan bijdragen én geeft per branche oplossingen wat we hier gezamenlijk aan moeten doen. 

Volgens gates moet je maar twee cijfers onthouden: 51 miljard en nul. 51 miljard ton is het aantal CO2e (koolstofdioxide equivalent) dat we wereldwijd jaarlijks uitstoten. Nul is het getal waar het zo snel mogelijk naartoe moet. Want, zo schrijft Gates, je moet het aantal greenhouse gasses in de atmosfeer zien als een badkuip die volloopt. Op een gegeven moment loopt het bad over – de aarde warmt dan teveel op – en wordt het voor mensen, dieren en planten lastig om te overleven.

Het boek is te uitgebreid om alle oplossingen voor alle problemen hier te bespreken. Het gaat van geo-engineering, alternatieven voor cement, kweekvlees, elektrische auto’s en Direct Air Capture-apparatuur. Veel van deze kwesties zijn te groot om als individu op te lossen. Wat jij kunt bijdragen is minder vlees eten, overstappen op elektrisch vervoer, verspilling beperken en bestuurders op te roepen een CO2-tax in te stellen voor vervuilende producten en CO2-vrije alternatieven te subsidiëren. 

Onverlaat heeft Gates een rolodex aan experts, wetenschappers en grote denkers uit de kast getrokken voor een goed onderbouwd verhaal waar we nu staan, wat het probleem is en aan welke oplossingen we moeten denken. 

Bestellen bij Managementboek (Nederlands)

Bestellen bij Managementboek (Engels)

6 – Genius Makers, Cade Metz

Je kunt tegenwoordig geen krant meer open slaan of je leest over de impact van kunstmatige intelligentie. Dat komt grotendeels door de uitvinding van neurale netwerken. Dit boek van The New York Times-correspondent Cade Metz is een eerbetoon aan de uitvinders die dat mogelijk hebben gemaakt en de intrede van de technologie in het bedrijfsleven. Zo beschrijf Metz een situatie van een wetenschapper die jarenlang had geprobeerd om een vertaalmachine te schrijven, om er op een conferentie achter te komen dat een neuraal netwerk zijn levenswerk in een handomdraai beter kon. De arme man dacht dat hij een beroerte kreeg en moest naar het ziekenhuis worden afgevoerd. Het boek zet de mens achter het algoritme centraal en is dus eveneens goed te lezen voor mensen zonder technische achtergrond. Niet voor niets zegt Walter Isaacson (biograaf van Steve Jobs): ‘This colorful page-turner puts artificial intelligence into a human perspective.”

Bestellen bij Bol.com

7 – Billion Dollar Whale, Tom Wright & Bradley Hope

Dit boek is de zakelijke doorvertaling van Oceans Eleven. Het beschrijft het waargebeurde verhaal hoe een jonge zakenman Jho Low het Maleisische staatsfonds voor miljarden oplicht om zijn eigen jetset leven te bekostigen. Door megalomane feesten weet hij zichzelf in Hollywood op de kaart te zetten, speelt geregeld poker met Leonardo DiCaprio, heeft dates met supermodellen en financiert zelfs de film The Wolf of Wall Street. Ondertussen sluit het net om zijn geoliede witwasmachine en komt hij op de radar van internationale opsporingsinstanties. Het boek komt uit 2018, maar voor 12,50 is het boek een aanwinst voor iedere boekenkast.

Bestellen bij Bol.com

Bonus: Ontdek de groeikansen van AI, Remy Gieling

Aldus wij van WC-Eend. Wil je weten wat AI is en kan, welke bedrijven in Nederland voorop lopen in het toepassen van de technologie en waar je zelf moet beginnen? Ik schreef eind vorig jaar dit werk door in gesprek te gaan met ca. 40 wetenschappers, ondernemers en experts. In circa drie uur tijd ben je bijgepraat. Geen zin om te lezen? In de podcast van Ben Tiggelaar leg ik een aantal inzichten toe.

Bestellen bij Managementboek

Podcast tips:

  • Acquired – Geweldige podcast over de opkomst van succesvolle bedrijven en technologieën. Vooral de driedelige afleveringen over Berkshire Hathaway van Warren Buffett en Charlie Munger (totaal: 9 uur) zijn voor liefhebbers van het genre echt genieten.
  • Een jaar burgemeester – BNR-journalist (en goede vriend) Kees Dorresteijn volgde een jaar lang Sjors Fröhlich. Fröhlich besloot om het roer zakelijk om te gooien en zijn baan als hoofdredacteur om te gooien om burgemeester te worden van de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Zijn eerste jaar gaat niet eenvoudig: de coronapandemie en een mega-boete liggen in het verschiet, maar dat weet Sjors nog niet aan het begin van de serie. Geweldig gemonteerd, erg leuk om te luisteren.
  • In Machines we Trust – In deze serie duikt MIT Technology Review in de wereld van algoritmes. In de nieuwste serie tonen ze aan welke rol AI speelt op de arbeidsmarkt. Is het wel wenselijk dat we mensen aannemen (en soms zelfs ontslaan) op basis van algoritmische aanbevelingen? Zeer luisterwaardig.

En natuurlijk, podcast waar ik zelf een bijdrage aan lever:

  • Business Books Podcast – de lessen uit de beste business boeken.
  • DenkTank – gesprekken met de beste sprekers uit binnen- en buitenland.
  • The Big Exit Show – gesprekken met founders die een succesvolle exit hebben gemaakt en wat ze daarvan hebben geleerd.
  • Next Leadership Podcast – gesprekken met gevestigde leiders en jong talent.
  • Studio Scaleup – wekelijks bijgepraat over het nieuws rondom startups en scaleups.

Tot slot

Fijne zomervakantie en hopelijk tot in september bij een fysiek evenement!

Related Posts