De Tesla Bot, een supercomputer en zelfrijdende technologie – Tesla’s AI Day samengevat

De Tesla Bot, een supercomputer en zelfrijdende technologie – Tesla’s AI Day samengevat

Een robot met menselijke eigenschappen, een supercomputer en indrukwekkende software die auto’s zelfstandig over de weg laten rijden. Dit is een samenvatting van Tesla’s AI Day.

We beginnen met het meest opvallende: de Tesla Bot. Degene die je hier ziet is gelukkig een grapje van Musk – dit is immers een man of vrouw in pak, maar een soortgelijke versie moet er in 2022 gaan komen. 

Musk zegt dat Tesla nu al mogelijk het grootste robotics bedrijf ter wereld is – hij noemt zijn auto’s “semi-sentient robot on wheels” – bijna-zelfbewuste robots op wielen. Die claim gaat wat ver, maar zette het team bij Tesla wel aan het denken.

Want wat als je de hard- en software dat autonoom rijden mogelijk maakt, in een robot met menselijke eigenschappen stop? Het idee voor de Tesla Bot, was geboren. 

Volgens Musk is de robot ontwikkeld om saaie, repetitieve en/of gevaarlijke taken van mensen uit handen te nemen. Hij noemde daarbij de boodschappen tillen. Kennelijk heeft Musk nog niet van Picnic of Amazon Fresh gehoord, maar andere toepassingen zijn ook denkbaar zoals taken op industrie-terreinen of in fulfillment centers. 

De robot weegt ongeveer 57 kilo en is met een topsnelheid van 8 kilometer per uur nog geen Sifan Hassan. Maar dat  is ook niet de bedoeling. Volgend jaar wil Tesla het eerste prototype gereed hebben. 

Supercomputer

Dan de supercomputer, of nouja, eigenlijk een nieuwe chip die de supercomputer genaamd Dojo mogelijk moet maken. Het heet de D1, is volledig ontwikkeld voor machine-learning toepassingen en wordt in-house ontwikkeld waardoor Tesla niet langer afhankelijk is van chiptekorten bij andere fabrikanten. 

Volgens Tesla is de D1 zo goed dat het concurrerende chips ver achter zich laat. De cijfers zien er indrukwekkend uit, maar alleen de doorgewinterde Tweaker zal echt kunnen waarderen wat deze exaflops, terabytes en thermal design power in de praktijk betekent. 

Wel leuk: de chips zijn modulair opgebouwd en zijn dus super schaalbaar. Volgens Telsa wordt Dojo niet alleen gebruik voor zelfrijdende technologie, maar zullen we de chips ook terug zien in andere toepassingen – waaronder uiteraard de Tesla Bot. 

Autopilot

Tot slot de Autopilot ook wel bekend als Tesla’s FSD – wat staat voor Full Self-Driving systeem. Versie negen is inmiddels voor een paar duizend gebruikers beschikbaar als beta-variant. 

Tijdens AI Day werd er uitgebreid stilgestaan bij de ontwikkeling van Autopilot en hoe het systeem onder de motorkap werkt. Voor techneuten een genot om te kijken, maar ook voor eenieder met een hart voor innovatie gaf het bedrijf interessante inzichten prijs. 

Een veelgehoord kritiekpunt op Autopilot is bijvoorbeeld dat het niet goed zou kunnen omgaan met situaties die je op de weg zelden tegenkomt: een spookrijder, een overstekend hert, een landende ufo. Voor die situaties maakt Tesla gebruik van hyperrealistische simulaties door middel van techniek die normaal alleen bij de allernieuwste videogames wordt gebruikt. 

Zo leert het systeem in de virtuele wereld hoe het zich moet gedragen op de weg. Tesla heeft inmiddels meer dan 2000 kilometer virtuele weg aangelegd, dat is bijna even lang om van Californië naar New York te rijden. Bovendien zegt het team: het maakt niet uit of er een auto, fiets, mens, dier of ufo op de weg staat – een botsing moet je koste wat kost voorkomen. 

Daarnaast maakt Tesla slim gebruik van meerdere datapunten. Een stuk weg wordt niet door één auto in kaart gebracht waar rijbanen, wegaanduidingen, stoplichten of obstakels te zien zijn. Door de inzichten van talloze auto’s te combineren, krijgt het autopilot systeem steeds beter in kaart hoe het wegennet eruit ziet. 

Tesla wil af van radar-technologie en autopilot volledig op basis van camera-beelden laten rijden. Het is het team inmiddels gelukt om de data van meerdere camera’s binnen één auto te laten samenwerken om net zo accuraat te zijn als radar. 

De camera’s schatten niet alleen in wat de snelheid van andere objecten zoals auto’s en voetgangers zijn; het houdt ook bij welke objecten het heeft gezien, maar nu ergens achter zijn verdwenen. Zo kan het inschatten of een hardloper verderop straks achter een geparkeerde vrachtwagen op de hoek vandaan kan komen. 

Tesla heeft weinig vertrouwen in andere bedrijven, zo is in het verleden meermaals gebleken. Om autopilot tot versie 9 te krijgen heeft het bedrijf meer dan 1000 mensen aan het werk gezet om beelden te annoteren en data te labelen met software die het bedrijf wederom in-house ontwikkelt heeft. 

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in AI en andere disruptieve technologie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief op ai.nl. Wil je een lezing over de impact van AI voor jouw organisatie? Dan vind je hier meer informatie over.

Related Posts