Microsoft vs Google: de AI-oorlog is geopend (dankzij ChatGPT)

Microsoft vs Google: de AI-oorlog is geopend (dankzij ChatGPT)

Met ongekende snelheid integreert Microsoft-ceo Satya Nadella de AI technologie achter ChatGPT in zoekmachine Bing, browser Edge, Teams en Office. Hij opent hiermee frontaal de aanval op het businessmodel van Google: ‘Er zijn maar heel weinig kansen zoals deze, waar je een nieuwe race kunt starten.’

Toegegeven, Nadella heeft ook weinig te verliezen. Zoals hij het in interviews met de Wall Street Journal en technologiesite The Verge omschrijft: ‘We hebben momenteel het kleinste marktaandeel van het meest winstgevende businessmodel op aarde: zoekmachine advertenties. Het enige wat we hoeven te doen is een paar gebruikers over te halen naar ons product te komen en wij hebben al gewonnen, terwijl onze competitie alles uit de kast moet trekken om hun gebruikers te behouden.’

De komende weken zal Microsoft onder leiding van Nadella zoekmachine Bing uitbreiden met diverse slimme functies, gebaseerd op de ontwikkelingen bij OpenAI. Zo zal een chatbot naast de zoekopdracht antwoordsuggesties geven en geeft het de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen. Browser Edge zal bovendien in staat zijn om teksten op webpagina’s samen te vatten.

Google heeft aangekondigd met een alternatief te komen genaamd Bard, maar zo zeggen experts, laat deze nog even op zich wachten voordat het brede publiek er gebruik van kan maken. Ze lopen daarmee achter de feiten aan.

Het belangrijkste onderdeel van het businessmodel van Google draait immers om advertenties verkopen: Google had in het fiscale jaar 2022 een omzet van meer dan $100 miljard. De inkomsten van Google komen voornamelijk uit online advertising, waaronder zoekmachine-advertenties en advertenties op YouTube. Het bedrijf verdient ook geld uit cloud computing-diensten, de verkoop van hardware zoals de Pixel-smartphones, en licenties voor haar Android-besturingssysteem. Google is wereldwijd een van de grootste spelers op het gebied van online advertising en is sterk afhankelijk van deze bron van inkomsten.

Microsoft daarentegen had in het fiscale jaar 2022 een omzet van meer dan $141 miljard. De inkomsten van Microsoft komen voornamelijk uit de verkoop van softwareproducten, zoals Windows en Office. Het bedrijf verdient ook geld uit clouddiensten, zoals Azure en LinkedIn, en hardware, zoals Surface-computers en Xbox-spelconsoles. Verder genereert Microsoft inkomsten uit advertenties op haar zoekmachine Bing en uit verkoop van abonnementen voor haar productiviteits- en zakelijke software. In de loop der jaren heeft Microsoft zich ontwikkeld tot een bedrijf met een breed scala aan producten en diensten, waardoor het bedrijf een diverse bron van inkomsten heeft.

Microsoft’s CEO, Satya Nadella, is een gerespecteerde leider met een achtergrond in technologie en zaken. Hij wordt geprezen voor zijn transformatie van Microsoft naar een bedrijf dat cloud- en AI-technologie als prioriteiten heeft, met een focus op innovatie en tevredenheid van de klant.

De achterstand van Google is een klassiek voorbeeld van “The Innovators Dilemma” van Clayton Christensen. Het boek uit 1997 was een baanbrekend werk over innovatie in de tech-industrie. Het boek stelt dat grote, gevestigde bedrijven vaak moeite hebben met innovatie, omdat ze belast zijn door bestaande processen en risico-avers zijn. Dit kan leiden tot kleinere, wendbare bedrijven die de leiding nemen in innovatie. Dit is het geval met Google, dat achterloopt bij Microsoft op het vlak van chatbots die beschikbaar zijn voor eindgebruikers. De investering van Microsoft in OpenAI weerspiegelt de leiderschapsstijl van Nadella, die innovatie en bereidheid om risico’s te nemen als prioriteiten heeft.

Volgens recente schattingen wordt verwacht dat de wereldwijde markt voor zoekmachine-advertenties tegen het einde van 2023 meer dan 140 miljard dollar zal bereiken. Omdat consumenten steeds meer afhankelijk zijn van zoekmachines om informatie te vinden en aankopen te doen, wordt verwacht dat bedrijven hun uitgaven aan zoekmachine-advertenties zullen verhogen om deze consumenten te bereiken. Zodra Microsoft met de AI-mogelijkheden van zoekmachine Bing een paar miljoen gebruikers voor zich weet te winnen, heeft dat ongekende groeikansen voor de omzet van Microsoft.

De belangrijkste spelers in de markt voor zoekmachines zijn Google, Bing, Yahoo, het Chinese Baidu, en het Russische Yandex. Google is nu nog verreweg de grootste speler in de markt, met een marktaandeel van meer dan 90% in veel landen, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Bing, eigendom van Microsoft, is de tweede grootste speler met een aanzienlijk kleiner marktaandeel. Alle spelers hebben sinds jaar en dag geprobeerd om te concurreren om marktaandeel en gebruikers te veroveren, maar niemand was in staat om in de buurt van Google te komen, tot nu.

Dan nog over OpenAI: een onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Het werd opgericht in 2015 met het doel om AI-technologie te ontwikkelen en te gebruiken op een verantwoorde en ethische manier, zodat de technologie ten goede komt aan de samenleving. OpenAI is ontstaan uit een samenwerking tussen enkele van ’s werelds meest invloedrijke tech-ondernemers, waaronder Elon Musk, Sam Altman en Greg Brockman. Het bedrijf is begonnen met het ontwikkelen van taalmodellen, zoals GPT-3, en heeft zich daarna uitgebreid naar andere gebieden van AI, waaronder afbeelding-generator Dalle2 en stemanalyse-software Whisper.

Met de recente investering van ruim 10 miljard euro in OpenAI heeft Microsoft zichzelf klaargezet voor de aanstaande AI-oorlog met de collega tech-giganten. Uiteindelijk wint de consument en het bedrijfsleven: de versterkte competitie versnelt innovatie, waardoor mensen uiteindelijk beter in staat zijn hun werk te doen en grote problemen aan te pakken.

—–

Wil jij weten wat de ontwikkelingen rondom AI betekenen voor jouw organisatie, banen en de maatschapppij? Boek een lezing of workshop rondom generatieve AI van techwatcher Remy Gieling.

Related Posts