Hoe Schrijven.ai het lokale alternatief wilt zijn voor ChatGPT en andere tekstgeneratoren

Hoe Schrijven.ai het lokale alternatief wilt zijn voor ChatGPT en andere tekstgeneratoren

ChatGPT heeft de wereld bestormd en internationaal halen AI-tekstgeneratoren miljoenen op. Ook op Nederlandse bodem gebeurt er een hoop. Ondernemer Sjoerd de Kreij ontwikkelt met Schrijven.ai een AI-assistent die de Nederlandse taal als geen ander in de vingers heeft. 

Wat is Schrijven.ai en welk probleem willen jullie oplossen?

Schrijven.ai (affiliate) is de eerste Nederlandstalige tekst-assistent gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Tekstgeneratoren schieten inderdaad als paddenstoelen uit de grond. Die zijn voornamelijk bekwaam in het Engels, Spaans of Chinees. Dit zijn namelijk de talen die voornamelijk op het internet te vinden zijn. Wij hebben de modellen getraind op puur Nederlandstalige content, waardoor ons model een beter resultaat geeft voor iedereen die Nederlandstale teksten wilt genereren of herschrijven. Het gebruik ervan is bovendien heel eenvoudig: wij bouwen een tool die elke schrijver kan gebruiken. 

Daarnaast lossen wij nog een ander probleem op. Veel taalmodellen hebben een geven dikwijls uniforme, soms wat saaie, antwoorden. Wij bieden een model dat de schrijfstijl van een individuele auteur of zelfs dat van een merk kan nabootsen. Zo onderscheiden merken en tekstschrijvers zich toch nog van elkaar en behouden hun corporate identiteit. 

Wat voor beroepsgroepen maken hier al gebruik van?

Het is een brede doelgroep van onder meer journalisten, copywriters en contentmarketeers. De voornaamste reden waarvoor onze doelgroep deze tool gebruiken, zijn het genereren van koppen, inleidingen, conclusies, maar ook volledige artikelen. Gebruikers hebben dan een basisdocument, waarop ze verder kunnen sleutelen. 

Hoe gaat dit de wereld van content veranderen?

Veel copywriters en journalisten vragen zich af of dergelijke tools hun beroep overbodig gaat maken. Het is ingewikkeld om de toekomst te voorspellen, maar ik weet zeker dat onderzoeksjournalistiek zal blijven bestaan. Dergelijke tools kunnen wel helpen om onderzoek efficiënter te maken, maar uiteindelijk is het de mens die de juiste informatie filtert. 

Het gros van de teksten die nu nog volledig door mensen worden geschreven, neem e-mails, samenvattingen of seo-artikelen, kan het werk veel efficiënter. Als we echt een stukje verder kijken in de toekomst, dan gaat het niet alleen om het schrijven, maar ook om het toevoegen van bijvoorbeeld afbeeldingen. 

Hoe dan ook zal dit het vakgebied gaan veranderen. Contentmakers kunnen zich focussen op datgene wat interessant is: het onderzoek doen, teksten helder en aantrekkelijk maken voor de doelgroep. Al hopen wij op den duur een model te bouwen dat een tekst zo kan genereren, dat er geen eindredactie meer nodig is. 

Tekstgeneratoren hebben instructies van gebruikers nodig, het zogenaamde ‘prompt’. Wat zijn tips om het juiste prompt te schrijven?

Maar als je een goeie prompt wil schrijven in een tool zoals ChatGPT, moet je zoveel mogelijk context meegeven. Probeer zo exact mogelijk te vertellen wat je wilt dat het algoritme gaat doen. Hoe meer aanknopingspunten je invoert, hoe beter de output zal zijn.

Omdat prompt schrijven best veel creativiteit kost en niet iedereen er bedreven in is, proberen we dat bij Schrijven.ai te ondervangen door templates aan te bieden. We stellen de gebruiker een aantal vragen, zoals ‘waar gaat het artikel over’ of ‘wie is de doelgroep’ om het gebruik ervan te vereenvoudigen.  

Tekstgeneratoren zijn geen wondermiddel. In welke situatie zou je het gebruik afraden? 

Brononderzoek is niet het beste doeleinde waarvoor je zulke tools moet gebruiken. Deze modellen kunnen heel goed voorspellen wat de volgende woorden gaan worden aan de hand van een beperkte set aan beschikbare woorden. Een model kan zelfs ook gaan hallucineren, oftewel het model haalt feit en fictie nog wel eens door elkaar. Ik zou uitkijken met het verbinden van feitelijkheid en ik zou bronnen altijd dubbelchecken. 

Wat zijn creatieve use-cases waarvoor mensen tekstgeneratoren inzetten? 

Toen we net live gingen in de eerste testfase, heb ik het natuurlijk eerst rondgestuurd om feedback op te halen bij verschillende mensen in mijn netwerk. Een familielid bleek de tool te gebruiken om slaapverhalen te genereren, met zijn kinderen in de hoofdrol. Nu blijkt dus dat de hele familie daarvoor nu Schrijven.ai voor gebruikt.

Daarnaast is de tool ook in staat om klassieke literatuur om te schrijven in een nieuwere stijl, bijvoorbeeld een verhaal van Shakespeare in de stijl van Quintin Tarantino. Die output is echt fenomenaal.

Is het systeem ook geschikt om persberichten om te schrijven naar een nieuw artikel?

Verschillende mensen bij grote nieuwsmedia hebben onze tool daarvoor al gebruikt. Als je te maken hebt met tijdsdruk, kan dit enorm helpen om je workflow te optimaliseren. 

Wat voor features zou je graag willen toevoegen?

De vraag naar brononderzoek komt het meeste voor, zoals de vraag of de gebruiker de tekst en een bron kan vertrouwen. Daarnaast is het model getraind op data van het internet tot eind 2021. Er ontbreekt dus een heleboel data, het model weet bijvoorbeeld niet wie het WK voetbal in 2022 heeft gewonnen. Dus het toevoegen van actuele informatie, dat is één van de eerste features die we willen gaan toevoegen. Je ziet dat al bij een paar platforms gebeuren, maar de kwaliteit is nog niet fantastisch, maar dat is zeker iets wat we willen gaan bouwen. Dit is ook een feature die de journalisten en contentmarketeers zeer bruikbaar zullen vinden, omdat de output dan volledig actueel is. 

Hoe denk je dat de ontwikkeling van tekst generatoren de toekomst van contentmarketing gaat veranderen?

Google heeft al aangekondigd dat volledige AI-gegenereerde content misschien een ‘straf’ krijgt. Je pagina wordt dan lager getoond in de zoekresultaten. Hoe meer AI-gegenereerde content jij op je website plaatst, hoe minder zichtbaar je bent. Ga dus niet lukraak duizend AI-gegenereerde blogs op je website plaatsen, maar probeer je gebruikers informatie te geven die onderscheidend is. Daarbij kan AI je prima helpen.  

Hoe denk jij dat het onderwijs met deze ontwikkeling om moet gaan?

We merken dat er nog geen antwoord op is, behalve dan dat essays straks met pen op papier geschreven moeten worden. Dat is een kortetermijnoplossing. Je hoort ook verhalen dat docenten met AI deze teksten weer gaan nakijken. Uiteindelijk wordt een beetje een kat en muisspel om docenten uit te laten vinden of een tekst AI-gegenereerd is of niet. Uiteindelijk moeten de samenleving met de technologie leren omgaan. De aard van werk en onderwijs moeten hierin meegaan. 

Waar wil je naartoe met Schrijven.ai? 

We hebben op dit moment meer dan duizend gebruikers in een paar maanden tijd. Wij willen natuurlijk heel Nederland en België veroveren, omdat wij denken dat wij de beste Nederlandstalige output voor de markt hebben. Dat betekent dat wij volledig gaan inzetten op ervoor zorgen dat deze tool zo gebruiksvriendelijk mogelijk is en dat uiteindelijk iedereen die content schrijft in Nederland deze tekstschrijver kan gebruiken als hulpmiddel, want het gaat je leven alleen maar makkelijker maken. 

Hoe kijk je naar een mogelijke andere partij die dezelfde tool voor dezelfde markt zal ontwikkelen?

Wij willen laten zien dat wij naar de gebruikers luisteren en goed kijken naar de markt. Zo zie je dat ChatGPT niet alle vragen kan oplossen die wij wel kunnen oplossen. Dus die proberen we voor te zijn door nu zo’n totaal mogelijk product te ontwikkelen, specifiek voor de mensen die puur teksten schrijven. Dus wij zullen niet snel in een in de hoek van afbeeldingen of video duiken. Daarnaast willen wij in de directie gaan van een volledige persoonlijke tone of voice. Dat betekent dat er geen generieke output zal zijn, maar dat iedereen met zijn schrijfstijl kan schrijven. Daarmee hopen wij de grote partijen voor te zijn. 

Related Posts