Podcasts zijn mateloos populair. Steeds meer bedrijven omarmen het medium. Soms als sponsor, maar steeds vaker met eigen podcast producties. Verstandig: je publiek luistert aandachtig en bouwt een diepere relatie op met het merk.
Bovendien kun je er, waar en wanneer je maar wilt, naar luisteren. Thuis op de bank, onderweg in de trein of tijdens het sporten of koken. Juist die vrijheid maakt dat de podcast al jaren een onstuitbare opmars geniet, die duidelijk wordt in alsmaar groeiende cijfers: vandaag de dag luisteren ruim 2 miljoen mensen in Nederland regelmatig of zelfs dagelijks naar een podcast.
Wat maakt de podcast zo interessant?
De podcast is dé manier om jouw boodschap over te brengen bij een breed publiek, door de unieke mogelijkheden om rechtstreeks contacten te leggen met je volgers. Via bekende platformen zoals Spotify, Google of Apple Podcasts luisteren steeds meer mensen naar podcasts, op die momenten dat zij daar zelf zin in en tijd voor hebben. Omdat de luisteraar zelf onderwerp en tijdstip kiest, heeft hij er uiteraard meer aandacht voor, dan iemand die lukraak de radio aanzet. Bovendien leent dit medium zich uitstekend voor bepaalde thema’s, die in andere vormen minder goed uit de verf komen. Sterke pluspunten, die ook in het bedrijfsleven gelden. Door bijvoorbeeld iconen uit het vak te interviewen vergroot je je kansen om zowel bestaande klanten als prospects aan je te binden.
Hoe werkt podcasthosting?
Natuurlijk zijn niet alle podcasts hetzelfde. Sommige uitzendingen bestaan uit korte presentaties, toegespitst op een specifiek thema, terwijl andere juist diepgaande interviews en discussies met boeiende sprekers bevatten. Vooral die laatste vorm, waarin gasten een podium krijgen om hun kennis over het onderwerp met de luisteraar te delen, is populair. Door de uitzendingen online te plaatsten, kun je die gesprekken delen. Simpelweg door je bestand te uploaden en te hosten via een podcasthost. Een dienst die het opslaan van je audio en het creëren van podcastfeeds verzorgt. Zo’n feed is een unieke link om je podcast te koppelen met externe platforms zoals Spotify, Stitcher en Apple Podcasts. De beste service hiervoor is de van oorsprong Nederlandse dienst Springcast. Springcast publiceert je podcast automatisch op alle relevante kanalen.
Wat levert podcasting uiteindelijk op?
Een podcast is een eigentijds medium, dat soms talloze reacties van luisteraars oplevert. Reacties die jou als organisatie de ruimte bieden om je luisteraars op jouw eigen manier te inspireren. Want een succesvol verhaal levert ook zakelijk veel op: meer volgers en meer zichtbaarheid, die de interesse in jouw bedrijf opvijzelen! Terwijl je klantenkring zich uitbreidt, vertaalt zich dat vanzelf in meer opdrachten en meer inkomsten. Daarnaast stijgt je status als expert op jouw terrein, waardoor je meer aanvragen krijgt om je expertise online of op fysieke podia met je publiek te delen.
Branding door boeiende interviews
Maar ook branding, het sterker maken van je merk, is één van de positieve resultaten van podcasting, die de moeite en investering zeer rendabel maken. Niet voor niets zijn er talloze grote brands, die hiervoor een gelikte bedrijfspodcast in zetten. Maar ook de keuze van organisaties om zich te laten interviewen, is een slimme methode om je klantenkring te bereiken. Door een ervaren host in jouw specifieke vakgebied in te huren, profiteer je van de uitstraling van zijn ervaring en professionaliteit op jouw eigen merk.
Een presentator inhuren
Als je besluit een host of een presentator voor je podcast in te huren, bepaalt deze voor een belangrijk deel het gezicht van de uitzending. Of hij nou een actueel nieuwsprogramma of entertainmentprogramma presenteert, zijn stem en zijn verhaal dienen zowel boeiend te zijn, als jouw doelstelling te ondersteunen. Veel bedrijven kiezen er daarom voor iemand te boeken met een professionele uitstraling. Maar ook andere waardevolle kwaliteiten maken hem of haar tot een veelgevraagd presentator. Zoals ervaring en naamsbekendheid. Kies bij voorkeur voor een host met voldoende podcast en radio-ervaring. Zo ben je verzekerd van goede gesprekken en opnames die het waard zijn om te luisteren.
Wat doet een goede interviewer voor jouw podcast?
De host de aangewezen persoon om het programma vorm te geven en in goede banen te leiden. Een ervaren gastheer zal het interview dan ook goed voorbereiden, o.a. door zich in te lezen in de belangrijkste ‘wapenfeiten’ van je gasten, en structuur aan te brengen in het gesprek. Daarnaast zorgt hij ervoor de regie te houden over het verloop van de uitzending en de rode draad, die daarin centraal staat. Het stellen van gerichte vragen en het samenvatten van het verhaal behoren tot zijn kerntaken. Door een oprechte interesse aan de dag te leggen, weet een goede host diepgang te creëren. Daardoor is hij in staat dieper in de materie duiken, zodat niet alleen de mooiste gesprekken ontstaan, maar ook een waardevolle connectie met je publiek. Daarom dragen eigenschappen als flexibel, veelzijdig en welbespraakt in belangrijke mate bij aan zijn populariteit als gastheer.
Kun je er geld mee verdienen?
Het interview is bij uitstek geschikt om allerlei thema’s op een interactieve manier met de luisteraar te delen. Of een podcast uiteindelijk geld oplevert, is de vraag. In Nederland luisteren de meeste mensen gemiddeld een paar uur per week naar podcasts. Maar die uitzendingen zijn gratis, op een klein bedrag na, voor een abonnement op Spotify bijvoorbeeld. Doorgaans word je er dus niet per se rijk van. Al genereren sommige bijzondere uitzendingen met grote namen soms duizenden luisteraars, waardoor oplopende advertentie-inkomsten het mogelijk maken toch serieus geld te verdienen met een podcast.
Kies een inspirerend spreker
In het bedrijfsleven zijn het echter juist de andere positieve gevolgen, die de uitzending van een programma de investering dubbel en dwars waard maken. Daarom is het aan te raden om voor een inspirerende host te kiezen. Een keynote speaker, die je publiek op een stimulerende manier kan informeren en meenemen in de ontwikkelingen in de branche. Dat maakt een succesvolle podcast dé perfecte manier om je publiek niet alleen te introduceren in een veranderende wereld, maar ze ook te motiveren en stimuleren voor jouw boodschap.
Uiteenlopende tarieven van een host
De kosten voor het inhuren van een host lopen nogal uiteen, afhankelijk van het thema en de ervaring van je gastheer. Er zijn interviewers die al vanaf 750,- voor je klaar staan, maar dat bedrag kan ook vele malen hoger zijn. Al naar gelang de ervaring en de naamsbekendheid van de persoon, kan het tarief oplopen tot 3000,- per aflevering of zelfs meer. Wat een reëel bedrag is, hangt uiteraard in grote mate af wat de host voor de uitzending kan betekenen, en van de hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt. Net zoals bij events en webinars gaat het meeste werk uiteindelijk zitten in de voorbereiding. Bij podcasts komt daar nog een professionele eindmontage bij kijken, wat het best kan worden gedaan door een ervaren editor. Tot slot kun je kiezen voor een professionele studio of opname op locatie.
Neem contact op
Op zoek naar een ervaren podcast host of wil je weten wat podcasts kunnen betekenen voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Remy Gieling. Remy heeft ruim 5 jaar ervaring in het maken van rake podcastformats voor bekende bedrijven. Hij denk graag met je mee, ook over alternatieve hosts of gasten mocht het qua tijd, format of budget niet matchen. Neem daarom vrijblijvend contact op of vraag een gratis offerte aan.